Fra januar til og med april opretter vi vores såkaldte ”Storegruppe”, som består af årets kommende skolebørn. Storegruppen mødes tre dage om ugen á 3-4 timer.
Med storegruppen ønsker vi, udover at give de ældste børn en særlig status, at børnene får nogle færdigheder og erfaringer, som kan være nyttige ved skolestart.En fast og mangeårig tradition i storegruppeforløbet er vores koloniophold i en nærliggende spejderhytte og her er gruppen på koloni med to overnatninger. Det er en fantastisk oplevelse, der giver børnene et ganske særligt fællesskab og sammenhold. I arbejdet med storegruppebørnene lægger vi særlig vægt på følgende: - At de kan lytte
- At de kan fortælle
- At de kan fungere socialt og samarbejde om et fælles emne
- At de kan færdes og vise hensyn til andre
- At de kan vise omsorg og hjælpsomhed
- At de er selvstændige i forbindelse med påklædning, toiletbesøg etc.
- At de kan håndtere forskellige redskaber som blyant, saks, lim, pensel, bold osv.
Ovennævnte punkter ligger integreret i forløbet, der bliver planlagt over forskellige temaer.
Som eksempel på temaer kan nævnes: - Børnene selv og deres lokal-område.
- Påsketema hvor der bygges påskekasser, klippes gækkebeve etc.
- Kunstforløb med fokus på tegning, maling og skulpturer.
- Naturforløb, der afsluttes med koloniophold på 2 døgn.
Herudover har vi haft temaer om planeterne, H.C. Andersen, danske fugle, gamle dage. I forløbet arbejdes der ligeledes med det fælles kommunale overgangsmateriale, der er bindeled mellem daginstitution og skole |