Kulturelle udtryksformer-områder:Musik, sang, bevægelse. Bøger, højtlæsning, fortælling. tegning, maling, kreative materialer. Kunstprojekter. Sommerfest, høstfest, lanternefest jul fastelavn, bedsteforældredag påske og pinse. Film, computer, museer, historiske steder, andre faggrupper. Hvad vil vi opnå? - At barnet bliver bekendt med egen kultur og traditioner.
- At barnet lærer om fremmede kulturer.
- At barnet får indblik i og erfaring med forskellige kunstneriske udtryksformer og genrer.
Hvad skal der til? (pædagogiske principper) - Den pædagogiske planlægning skal involvere kultur og traditioner.
- Aktiviteterne skal give barnet mulighed for at udtrykke sig kreativt og alsidigt.
- Aktiviteterne skal give barnet alsidige erfaringer.
- De voksne skal være bevidste om deres rolle som kulturbærer og formidler.
- Løbende temaer om de forskellige kulturer der er i huset.
Særligt: - Vi tager individuelle hensyn og er opmærksomme på børn med anden kulturel/etnisk baggrund.
- Vi har et tæt forældresamarbejde.
- Vi hjælper med at skabe venskaber på tværs af kulturel baggrund.
Hvad gør vi? (midler og metoder) Alment: - I planlægningen af vores aktiviteter indgår traditioner og højtider som vigtige elementer.
- Sang, musik, bevægelse og skrivedans er faste aktiviteter
- Vi samarbejder kunstnere, der involverer barnet i forskellige udtryksformer.
- Materialevalget er alsidigt.
- Vi benytte bøger.
- Vi inviterer gæster, der repræsenterer forskellige fag og kulturer, der i blandt forældre med en anden kulturel baggrund.
- Storegruppen besøger historiske og kulturelle steder.
Særligt: - Vi tager individuelle hensyn.
- Vi har et tæt forældresamarbejde.
- Vi bruger andre faggrupper som sparring.
Dokumentation: - Foto af diverse aktiviter
- Fernisering i forbindelse med kunstprojekt
- Omtale på vores hjemmeside.
- Børnene optræder til vores forskellige højtidsfester.
Evaluering: Vi evaluerer løbende på vores personalemøder og på vores pædagogiske weekend. Til evaluering og dokumentation bruger vi skema fra EVA. |